
Led je redovna pojava na površini polarnih mora i djelova okeana. Temperature su sve niže ukoliko se ide od Ekvatora ka polovima. Zbog toga u polarnim oblastima srednja godišnja temperatura pada ispod 0°C, uslijed čega se u morima javlja led. Led se pojavljuje u tranzicionom sloju između hidrosfere (mora i ostale vode na kopnu) i atmosfere, a nastaje uzajamnim odnosom vazduha i mora. Struktura leda određena je razlikom u specifičnoj težini leda i mora - na odnos onoga dijela leda koji je na vazduhu prema dijelu leda koji je pod morem. Prema porijeklu razlikuje se:
- led koji je nastao u moru, tzv. morski led,
- led u moru koji potiče od lednika sa kopna, tzv. lednički led i
- led koji je dospio rijekama u more, tzv. rječni led (u moru led se stvara snižavanjem temperature, u zavisnosti od saliniteta).
Stvaranje leda u moru počinje kad se u cijelom površinskom sloju postigne potrebna temperatura koja će pokrenuti kristalizaciju, to jest proces izdvajanja soli, kako bi oslađena voda mogla preći u čvrsto stanje, tzv. čisti led.
Morska voda zbog znatne količine soli mrzne se na temperaturi od - 1,6° do - 3°C. Ukoliko je voda sa većim salinitetom, utoliko je temperatura tačka mržnjenja niža i suprotno. Isto tako, ukoliko je voda mirnija, utoliko se ona prije ledi i suprotno. Obično se prvo smrzavanje javlja pored obala, a poslije se širi i prema pučini, zahvatajući ogromna prostranstva u obliku ledenih polja. Debljina leda u polarnim morima različita je i obično ne prelazi 3 metra. Led koji postaje zaleđivanjem morske vode, je slan. Hemijski sastav morskog leda nije isti kao sastav morske vode. Morska voda sadrži mnogo veću količinu soli nego led, usled čega se pri zaleđivanju očvrsne prvo gornji površinski sloj vode, dok se pri tom procesu voda sa većim salinitetom,
spušta u niže slojeve ispod leda. Suprotno ovome, led koji sa kopna donesu rijeke i glečeri koji je bez soli. Pri mirnom moru stvara se proziran
modrikasti led kristalaste strukture. Kod uzburkanog i mrtvog mora nastaje kašasti led amorfne strukture s puno vazdušnih mjehura. Ledom
koji je nastao u moru pokriveno je 7% svjetskog mora. U morskoj vodi pojavljuju se najprije ledeni kristali, koji se sve više umnožavaju obrazujući ledenu kašu, od koje postaju sante prečnika 30-50 cm formirajući kolarasti led. Spajanjem ovih santi obrazuje se ledeni pokrivač. On je obično povezan sa obalom ostrva ili poluostrva pa se zato zove kontinentalni led. Njegova debljina dostiže do 3 m. Na otvorenom moru pod uticajem snažnih vjetrova od ledenog pokrivača se stvaraju ledene sante. Ako im je širina veća od 500 m nazivaju se ledena polja. Od lednika koji se spuštaju u
more odvajaju se velike cjeline leda. To su ledeni brijegovi.
Oni spustivši se u sjevernopolarnim morima imaju izgled stolova - ogromnih ploča. Ledeni brijegovi na sjevernoj hemisferi porijeklom su uglavnom sa Grenlanda, a na južnoj sa Antarktika. Kada ploveći stignu u umjerene (toplije) širine ledeni brijegovi se postepeno tope, a najveći mogu da plove do južne hemisfere 10 - 12 godina. Ledeni brijegovi su opasni za pomorski saobraćaj.
Slika 1. Led u moru
(Izvor: https://pixabay.com)
U morima polarnih krajeva sjeverne hemisfere posebno se ističu markantne strukture ledenih brijegova koje nastaju na zapadnim obalama Grenlanda, tačnije u zalivu Disko između 69° s.g.š. i 73° s.g.š. Na tom mjestu skoncentriše se šest najbržih lednika na Zemlji. Odatle se svake godine spušta u Svjetsko more, prosječno 5400 ledenih brijegova, koje transportuje u niže geografske širine Labradorska struja. Led koji dospijeva s kopna u more - za razliku od leda koji je nastao u moru - ima ipak drugačija fizičko-hemijska svojstva i sasvim različite hidrogeografske posljedice.
"Glečerski led" ili led u moru koji potiče od ledenog pokrivča i glečera s kopna u polarnim krajevima južne i sjeverne hemisfere ima najveće prostranstvo i značaj za život u moru i na Zemlji. U morima oko Antarktika preovladavaju ledene kore i sante leda, to jest pločaste strukture značajnih razmjera. Iz svemirskih letilica snimljena je, na primjer, jedna santa leda duga 145 km, široka 40 km i visine nad morem 30 m sjeverno od Rosovog mora, tačnije na 65° s.g.š. i 150° i.g.d.
Unutrašnjost Grenlanda pokrivena je ledenim slojem - pokrivačem čija debljina prelazi 1000 m. Ovaj ledeni pokrivač se naziva Inlandajs i iz njega se izdvajaju ledene mase, koje se niz doline kreću u obliku glečera prema moru. Pri dolasku glečera na morske obale, od njihovih prednjih djelova zvanih glečerski jezici odvajaju se čitavi ledeni bregovi (mase) koji počinju da plove po moru.
Ledeni brijegovi se stvaraju preko cijele godine, a naročito za vrijeme ljeta i to ukoliko je je ljeto toplije, utoliko više, jer ovo ubrzava klizanje glečera a samim tim i odvajanje ledenih brijegova, koje na obalama pojačava uzburkanost mora. Na morima se pored brijegova kreću i ledene sante i plovni led iz Sjevernog ledenog mora, koji se pri dodiru sa toplom vodom potapa. Često ledena polja veće debljine postaju zbijanjem i nagomilavanjem ledenih santi, ili prebacivanjem jednih preko drugih. Takvog su postanka ledeni brijegovi, zvani tarosi, koji se javljaju pored sibirskih obala i dostižu visinu 40-50 m. Pri postanku ledenih brijegova neki od njih dostižu visinu iznad vode do 50, zatim 100, a najveća zapažena visina je do 130 m. Kod ovih brijegova je mnogo veća masa leda pod vodom.
Tako npr. ako je njegova visina 50 m iznad vode, onda cjelokupna njegova debljina mora biti oko 400 m, što znači da je njegova podvodna debljina oko 9 puta veća od nadvodne. Dužina ili najveće horizontalne dimenzije obično se kreću između 400 i 1000 m, a najveće do 10 i 15 km. Ove ledene brijegove odnose morske struje prema nižim geografskim širinama, a naročito Labradorska struja, gdje se u dodiru sa toplim strujama otapaju.
Oni prelaze 40° s.g.š. a katkad dolaze i do 30° s.g.š. Pošto ledeni brijegovi predstavljaju, opasnost za pomorski saobraćaj, to je od izuzetnog značaja znati granicu leda i pravce njegovog kretanja. Mada se u sjevernom dijelu Tihog okeana javlja plovni led od poluostrva Aljaske prema Kamčatki i ostrvu Jesu u njima nema ledenih brijegova. Poznati glečer Ma1aspina (4000 km2) na poluostrvu Aljasci u podnožju planine Sent Elias, koji dopire do mora, razbija se u blokove koji se potom potapaju.
Ledene mase na južnoj hemisferi nesrazmjerno su veće i mnogo brojnije nego na sjevernoj i one se od njih znatno razlikuju kako po visini tako po dužini i površini. Mnogi ledeni brijegovi južnih mora su značajniji po svojoj dužini. Južno od 400 j.g.š. nijesu rijetki brijegovi od 5 do 20, a često i 50 do 100 km. Njihova visina je takođe velika i zapaženi su oni od 240 do 250 m, a najviši je primijećen 1886. godine na jugu od Afrike, bio je visok 510 m, što odgovara visini planina (npr. Avale).

Slika 2. Ledolomac razbija led u moru
(Izvor: https://pixabay.com)
Rane godine XX-tog vijeka bile su vrijeme ubrzanog razvoja tehnologije. Ovo vrijeme je bilo proglašeno sjajnim vremenom velikog svjetskog progresa brodova. U tom periodu je projektovan RSM Titanik, luksuzni brod dugačak 269 m, skoro koliko 3 fudbalska terena. On je bio projektovan da bude nepotopiv, sa razgranatim kupeima, što bi sačuvalo njegovo održavanje na površini vode u slučaju da u neki od kupea prodre voda. Zbog njegovog nepotopivog imidža, bile su zanemarene mjere bezbjednosti."Titanik" je raspolagao malim brojem čamaca za spašavanje, samo za pola njegovih putnika.
On je pošao na svoje prvo putovanje u aprilu 1913. godine putujući iz Engleske za SAD preko sjevernog Atlantskog okeana. U jutro 14. aprila Titanik je putovao pod vedrim nebom i pri mirnom moru prekomjernom brzinom od 41 km/h preko ravne površine okeana gdje je ledeni brijeg bio donešen u susjednu oblast Grand Banks južno od Njufaundlenda. Titanik je plovio ispred reda vožnje i nadao se da će napraviti bolje vrijeme, ako stigne u Njujork ranije. Upravo tada brod je primio ponavljajuće upozorenje opasnosti od ledenog brijega, ali je posada bila nezainteresovana. Poslije svega, mislilo se da je brod nepotopiv. Oko pola sata prije ponoći, on je snažno udario jednom stranom u ogromni ledeni brijeg koji ga je presjekao i trup broda nosio oko 100 m. U Titanik je počela da prodire voda. Negdje oko 2 i po sata poslije udara u ledeni brijeg brod je bio polu polomljen i tonuo je.
Zbog niskih temperatura noćno vrijeme je uslovilo nedostatak pomoći sa drugih brodova koji su se nalazili na pučini. Zbog nedovoljnog broja čamaca za spašavanje stradalo je 1513 od 2224 putnika. To je jedna od najvećih pomorskih katastrofa. Pojava i opasnost od ledenih brijegova uticala je na podešavanje pomorskih linija između Evrope i Amerike, a naročito oko Njufaundlenda, gdje se ovi brijegovi vrlo često javljaju. Da bi se izbjegla opasnost od leda poslije propasti Titanika organizovana je patrolna služba od specijalnih brodova, koji obavještavaju učesnike u pomorskom saobraćaju o kretanju ledenih brijegova.
Tragedija je dovela do formiranja sigurnosnih pravila za brodove i do formiranja siguronosnih ledenih patrola. Ove patrole redovno nadgledaju velike površine od Pensilvanije, da bi spriječili dalje nesreće kao što je bio ovaj slučaj. Američka mornarica je počela da uvodi ove patrole neposredno poslije nesreće Titanika, što će postati međunarodno pravilo 1914. godine.
Ovo mjesto je bilo veoma interesantno zbog lokacije olupina Titanika, ali tek skorom upotrebom nove tehnologije je bilo moguće naći ga u tako dubokoj vodi. Međutim, tačno mjesto sudara je nešto što je još misterija i što je nejasno, bilo da je tonjenje pravolinijsko do dna mora ili da je pravac tonjenja bio drugačiji. Poslije nekoliko neuspjelih pokušaja, ekspedicija predvođena okeanografom Dr Robertom Bejlordom sa Vuds Hols okeanskog instituta otkrila je olupine u septembru 1985. godine. Ekspedicija je koristila Argo do obeshrabrujućih dubina i potopivši ga, našla je mjesto olupine Titanika na dnu okeana. Titanik je u dva dijela bio položen na dubini od 3844 m, sa odlomcima rasutim svuda oko olupine. Načinom potapanja Alvina na dno, dotaknuta je paluba Titanika, što je nosilo prva ljudska opažanja Titanika zadnjih 75 godina. Dr Bejlord vjeruje da bi olupine trebalo smatrati mjestom za sahranu i pogreb i da svaku rekonstrukciju treba smatrati uznemiravanjem grobova.
Poslije Bejlordovog otkrića Titanika, nekoliko drugih ekspedicija je posjetilo i rekonstruisalo lične predmete i drugu svojinu. Led redovno ometa plovidbu Svjetskim morem, ali savremenim tehničkim dostignućima i usavršavanjem, Međunarodne nadzorne službe za praćenje leda na moru (Ice Patrol Service) to stanje je izmijenjeno toliko da na moru gotovo više nema opasnosti od leda. Led koji je nastao na kopnu nosi odgovarajuće količine razdrobljenog, čvrstog nanosa, koji se prilikom otapanja leda taloži (sedimentira) na dno mora.
Rječni led u mora unose rijeke, koje teku sa kopna. On je svjetlo zelenkaste boje i njega najviše ima pored obala Sibira, Kanade, a naročito ispred ušća rijeka. U polarnim i subpolarnim morima na sjevernoj hemisferi rijeke sa susjednog kopna, naročito rijeke iz Sibira, donose u proljeće velike količine leda. Taj led se bitno razlikuje od leda koji je nastao u moru prema izgledu, boji, količini i strukturi.
Takav led se obično gomila pred ušćima polarnih i subpolarnih rijeka, odakle ga zahvataju morske struje i transportuju pretežno u obalna i plitka mora sjeverne hemisfere. Led utiče, dakle, na oblikovanje postojećeg reljefa i stvaranje novih oblika. Led rashlađuje more i trajno utiče na njegova svojstva, posebno na količinu rastvorenih gasova, najprije količine kiseonika, što uslovljava izuzetno bogatstvo planktona - osnove za ishranu riba i ostalih organizama u moru.
Objavljen: Doderović, M., Ivanović, Z. (2008). Okeanografija-Geografski aspekti. Nikšić:
Geografski institut Filozofskog fakulteta, 54-59.